Iniciatíva za prvé bezslamkové mesto na Slovensku

Moja voľba. Autor: Emil Henček
Kovová slamka nahradí tisícky tých plastových. Autor: Adriána Henčeková
Variácie slamiek sú rôzne. Stačí si len vybrať. Autor: Adriána Henčeková
Nie len eko, ale aj dobre vyzerá. Autor: Adriána Henčeková

Čitajte tiež

Priemerný Slovák ročne vyprodukuje okolo 40 kg plastového odpadu. Veľkú časť z neho tvoria veci na jedno použítie, napríklad slamky.  Vďaka iniciatíve občanov zo Spišskej Novej Vsi ich jedna kaviareň môže ušetriť až 40 000 ročne.

Napriek neutíchajúcim správam o dopade plastov na našu planétu a ich potreby separovania a následného recyklovania, tieto výrobky tvoria pätinu komunálneho odpadu. Ich nebezpečenstvo pre životné prostredie spočíva v  dlhej dobe rozkladu, niektoré sa prakticky nikdy úplne nerozložia.

Rozklad jednorazovej slamky môže trvať v závislosti od podmienok 200 až 450 rokov. Po plastových slamkách siahame pomerne často a sú nám ponúkané, zriedkakedy s inou, než estetickou funkciou.  Dobre fungujúca kaviareň v meste ich mesačne spotrebuje viac ako 3000 kusov, čo už zanedbateľné nie je. Najmä, ak je takých podnikov hneď niekoľko.

Za inicatívou sú študentky

S nápadom urobiť zo Spišskej Novej Vsi prvé bezslamkové mesto na Slovensku prišla skupina ambicióznych a environmentálne zmýšľajúcich gymnazistiek. Projekt realizujú pod záštitou OZ Nespi-Spiš. „Našim cieľom je eliminovať spotrebu jednorazových plastových slamiek v podnikoch a ponúknuť prevádzkarom ich ekologickejšiu alternatívu,“ opísala zámery iniciatívy študentka Gymnázia na Školskej ulici v Spišskej Novej Vsi, Alexandra Geletová. Tento projekt sa nedá uskutočniť zo dňa na deň a vyžaduje si množstvo práce a príprav pred samotnou realizáciou. „Teraz sme v štádiu keď oslovujeme majiteľov podnikov a snažíme sa zistiť, koľko slamiek, poprípade jednorazových pohárov spotrebujú. Na základe získaných informácií chceme v spolupráci s firmami vypracovať konkrétne ponuky, s ktorými opäť oslovíme majiteľov,“ povedala Ema Gromovská, členka realizačného tímu projektu. Podľa slov študentiek, predloženie konkrétnych návrhov uľahčí a aj urýchli celý proces. Ako alternatívu chcú  prevádzkam ponúknuť kovové, bambusové, papierové a kompostovateľné slamky z bioplastu.

Nová legislatíva jednorazové slamky zakáže

Zakročiť proti jednorazovým plastom sa snaží aj Európsky parlament, ktorý v októbri 2018 schválil zákon o zákaze používania jednorazových plastov, ktorý vstúpi do platnosti od roku 2021. Cieľom zákona je čeliť enormnému znečisťovaniu morí, vody a pôdy. Smernica sa týka desiatich skupín plastových výrobkov na jedno použitie. Najvýraznejší dopad bude mať zákon na plastové riady, príbory, slamky a tyčinky do uší.

Slovensko návrh Europarlamentu podporilo. „Zákaz jednorazových plastových predmetov, ako sú taniere, príbory či slamky Ministerstvo životného prostredia podporuje. Ochrana životného prostredia je v konečnom dôsledku ochranou zdravia ľudí,“ informoval Tomáš Ferenčák, hovorca Ministerstva životného prostredia.  Napriek tomu, že zákon začne platiť až od roku 2021, ministerstvo už dlhodobo pripravuje a realizuje opatrenia proti produkcii plastového odpadu. Tomáš Ferenčák objasnil, aké kroky už podnikli: „ Už sme spoplatnili ľahké plastové tašky. A zároveň v rámci výzvy Slovensko bez igelitiek viaceré reťazce išli aj nad rámec zákona a rozhodli sa ľahké plastové tašky stiahnuť z predaja úplne. Významným krokom je aj Program predchádzania vzniku odpadu, ktorý tento rok schválila vláda. Obsahuje viacero ambicióznych cieľov. Okrem iného aj opatrenia šité na mieru práve v boji proti plastu.“  Opatrenia, ktoré ministerstvo v rámci programu plánuje zaviesť, je napríklad zákaz jednorazových plastových riadov, príborov a slamiek na verejných podujatiach do konca roku 2022.

Osobná nespokojnosť motivuje k zmene

Majitelia niektorých kaviarní a podnikov v Spišskej Novej Vsi sa rozhodli z vlastnej iniciatívy a  presvedčenia jednorazové plasty eliminovať, alebo ich úplne vylúčiť. Príkladom je kaviareň Mlynček, ktorá slamky nepoužíva vôbec, už od jej samotného vzniku. „Každý nápoj, ktorý ponúkame, sa dá vypiť aj bez slamky. V prípade limonád, ktoré servírujeme v lete v džbánoch, poskytujeme dlhšie lyžičky, s ktorými sa dá vybrať ovocie. Sklenené, bambusové a kovové slamky sú pre mňa riešenie, ktoré vôbec nie je potrebné,“ povedal Lukáš Rabatín, majiteľ kaviarne. Podľa jeho slov sa občas stane, najmä v lete, že zákazníci si slamku vyžiadajú, hlavne pre svoje deti. Dodáva: „Máme však veľmi uvedomelých zákazníkov, ktorým keď vysvetlíme našu filozofiu, tí to potom vysvetlia svojim deťom. My si s dobrým pocitom povieme, že vychovávame hneď dve generácie.“

Druhým príkladom je podnik New Chicago, kde ešte donedávna plastové slamky používali. Práve osobná nespokojnosť s denným množstvom vyprodukovaného odpadu bolo to, čo majiteľa podnietilo k zmene. „Chcel som znížiť produkciu odpadu, síce slamky sú iba malý prvý krok, ale na začiatok to bolo asi pre nás najjednoduchšie,“ opísal svoju motiváciu Ľuboš Husár, majiteľ podniku. Ekologickejšie alternatívy slamiek používajú od minulého leta a najviac sa im osvedčili tie kovové. Od zákazníkov sa stretli iba s pozitívnymi ohlasmi. „Má to dobrý efekt. Ľudia si to odfotia, zdieľajú to, čiže je to aj forma marketingu,“ povedal Ľuboš Husár.

Aj keď zmena môže finančne zaťažiť, v konečnom dôsledku je toto riešenie trvale udržateľnejšie. Podľa slov Ľuboša Husára „prechod ku ekologickejším alternatívam bol finančne náročnejší, ale celkovo je ten ekonomicky náklad nižší, keďže netreba slamky tak často dokupovať.“

Dobrý príklad motivuje druhých

Dôležitou súčasťou procesu je tiež informovanosť a  predbežná opatrnosť spotrebiteľa. Ak bude požiadavka alebo tlak zo strany zákazníkov, tak aj majitelia prevádzok sa budú musieť zamyslieť nad možnou zmenou. „Ja osobne, ako aj moja rodina, už veľmi dlho dbá nato, aby sme slamky nedostávali k nápojom. Upozorňujeme nato vopred čašníkov, kdekoľvek sme, aby nám priniesli nápoj bez slamky,“ skonštatoval Lukáš Rabatín, majiteľ a zakladateľ kaviarne Mlynček.

Napriek pozitívnym príkladom, stále je veľa podnikov, kde je používanie jednorazových plastov na dennom poriadku. Prevádzky, ktoré zmenu už urobili, sú však vzorom pre tie ostatné. „Ako AMC tvoj coffeeshop sme si stanovili na tento rok za cieľ znížiť používanie plastov v našom podniku. Myslíme tým zámenu plastových pohárov za sklenené, v prípade, že zákazník ostane sedieť u nás, v kaviarni, keďže ponúkame aj nápoje so sebou. Vieme, že nie každý si má čas posedieť v našom podniku, a preto je tu aj táto alternatíva. Taktiež čoskoro budú v AMC len EKOslamky, vyrobené z materiálu REPA. Ten je netoxický a 100% biologický odbúrateľný, keďže je vyrobený z mletých mušlí,“ informovala o plánovaných zmenách Antónia Zamišková, majiteľka kaviarne AMC tvoj coffeeshop.

V duchu zero waste, najlepšia slamka je žiadna slamka. Ak už je z nejakého dôvodu potrebná, tak aspoň nech je ekologická.


Meno autora/autorov

Adriána Henčeková

Veková skupina

19-25

Škola

Univerzita Komenského, FiF, boZu

Súvislosť s cieľmi Agendy 2030:

  • 11. Udržateľné mestá a komunity
  • 12. Zodpovedná spotreba a výroba
  • 13. Ochrana klímy
  • 14. Život pod vodou

Vysvetlenie prepojenia medzi témou článku a označeným cieľom (cieľmi) Agendy 2030:

Jedným z princípov trvalej udržateľnosti je predbežná opatrnosť spotrebiteľa. V prípade plastových jednorazových slamiek to platí dvakrát. Ak spotrebiteľ bude iniciovať zmenu, bude to ľahšie aj pre majiteľov podnikov. Ak nebude dopyt, tak nebude ani ponuka. Na druhej strane, časť zodpovednosti prináleží prevádzkam a ich majiteľom, ktorých úlohou je edukovať svojich zákazníkov. Spolu tak môžu prispieť k zníženiu spotreby jednorazových plastov, ktoré tvoria až 70% odpadov v moriach a oceánoch.