12. Zodpovedná spotreba a výroba

Žiaci vedia, čo kam patrí. Ukázali to vo vyše sto príspevkoch

Otvorená reportérska výzva Vieme, čo kam patrí je na konci. Za uplnyulých päť týždňov sa venovalo jedenásť tímov témam ako plastové obaly od jedla, recyklácia zubných kefiek, ale aj zero waste životný štýl.

Zisťovali sme pôvod potravín

Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, odkiaľ pochádzajú potraviny, ktoré bežne kupujete? My áno.

S Mladými reportérmi sme sledovali pôvod potravín v obchodných reťazcoch LIDL a COOP JEDNOTA. Zisťovali sme pre vás, odkiaľ pochádzajú zemiaky, paradajky, cibuľa, cuketa, šunka, bravčové a kuracie mäso. Naše zistenia nás veľa krát prekvapili.

Kuracie mäso z COOP JEDNOTY pochádza zo Slovenska, zatiaľ čo kuracie mäso z obchodného reťazca LIDL pochádza zo Slovenska aj  Poľska. Bravčové  mäso v obidvoch reťazcoch pochádza zo Slovenska.

Vieme, čo kam patrí. Zapoj sa do otvorenej výzvy pre školské tímy

V našej otvorenej výzve, do ktorej pozývame všetky základné a stredné školy, sa pozrieme na problematické druhy odpadu.

Vplyv vetrania na zdravie študentov

Počas zimných období dochádza v mnohých triedach v  dôsledku nižších teplôt k nepravidelnejšiemu a obmedzenejšiemu vetraniu (študenti sediaci pri oknách majú častokrát problém s otvorenými oknami). ,,Ako sa dokáže zmeniť teplota a koľko oxidu uhličitého vydýcha 21 osôb v jednej učebni 6 m×9 m počas 45 minút?“ Je otázka na základe ktorej sme uskutočnili pozorovanie.

Ako prvé sme zisťovali, koľko CO2 vydýchne 20 žiakov a 1 učiteľ za 45 minút vyučovacej hodiny. Počas pozorovania sme zaznamenali vzostup oxidu uhličitého. Na začiatku hodiny bolo ppm(parts per million) v hodnote 982 a na konci 1828. Takéto vysoké hodnoty neprospievajú ľudskému telu. 

Menej tepla - viac energie

V dnešnej dobe by sa malo šetriť čo najväčším množstvom energie. Jedným z miest, kde sa míňa veľa energie je škola – tento problém sa však dá vyriešiť. Treba sa zamerať i na problém ohľadom kúrenia a regulovania teploty v našej škole.

Chceli sme zistiť, ako sa kúri v našej škole, a preto sme sa na to opýtali pána školníka. Poukázali sme na problém vykurovania v našej triede, kde je príliš teplo, či je leto alebo zima.

Načo nám je automat, keď máme bufet?

Naša škola sa v záujme konkurencie pre bufet a zníženie jeho cien rozhodla, že kúpi automat a postaví ho vedľa bufetu. Avšak ceny v bufete sa neznižujú a automat len stojí a míňa energiu.

Meno autora/autorov: 
Michaela Komárková, Silvia Pagáčová, Vanda Ševčíková
Vek autora/autorov: 
14
Škola: 
Gymnázium, Dubnica nad Váhom

Šetríme svetlom

Jedným z krokov, ktoré sme podnikli pre úsporu energie je ostránenie fólie z okien. Budeme mať v triede viac denného svetla a my budeme musieť svietiť menej. Druhým krokom je, že sme označili jednotlivé vypínače svetiel. Nebudeme tak zapínať všetky rady svietidiel bez rozmyslu, ale hneď nájdeme ten, čo chceme.

Meno autora/autorov: 
Marianna Dolinská, Olívia Klimecká, Anna Kapustová
Vek autora/autorov: 
13
Škola: 
Gymnázium Dubnica nad Váhom

Rozumné svietenie

Na Gymnáziu v Dubnici nad Váhom šetria energiu šikovným nápadom. Kúskom lepiacej pásky a centrofixou si označili spínače svetla vo svojich triedach.

Meno autora/autorov: 
Hana Holbusová, Nela Fedorová
Vek autora/autorov: 
14, 14
Škola: 
Gymnázium Dubnica nad Váhom

Udržateľná Pohoda

Najväčší festival na Slovensku nielen priniesol niekoľko "vychytávok" k udržateľnosti, ale ako súčasť svojho programu o udržateľnosti priamo edukoval.

Meno autora/autorov: 
Hana Noščáková
Veková skupina: 
19-25
Vek autora/autorov: 
18