Občianska participácia – pojmy a zdroje

Občianska participácia

Je prejavom aktívnej účasti jednotlivcov na riešení spoločenských problémov a na spravovaní verejných záležitostí – v rámci lokálnej komunity, konkrétnej spoločenskej organizácie, etnického či národného spoločenstva alebo globálnej komunity

Zo širšieho hľadiska je občianska participácia vnímaná nielen ako účasť na rozhodovaní, ale aj ako aktívna účasť na rozvoji občianskej spoločnosti. Podľa Európskej charty o participácii ..., účasť na živote obcí a miest poskytuje mladým možnosť, aby sa s konkrétnym mestom či obcou identifikovali ako občania a nezostali iba jej obyvateľmi. Občianska participácia tak môže mať formu mládežníckych kultúrnych podujatí, zveľaďovania životného prostredia, činnosti klubov podporovanú obecnými samosprávami atď. (krátené, zdroje: Občianska participácia: trendy, problémy, súvislostiMládežnícka participácia na Slovensku

Participácia, teda spoluúčasť na rozhodovaní vo veciach, ktoré sa ich života priamo i nepriamo dotýkajú, je jedným zo základných pilierov Dohovoru o právach dieťaťa a všetkých aktivít smerom k deťom a mladým ľuďom. Je to zároveň jedno z ich práv – mať vlastný názor, ktorý môžem vyjadriť a ktorý je pozorne vypočutý a v rozhodovaní vážne posúdený a zohľadnený.

Občianska spoločnosť

Označuje priestor pre kolektívne konanie okolo spoločných záujmov, účelov a hodnôt, ktorý sa všeobecne líši od vládnych a komerčných ziskových subjektov. Občianska spoločnosť zahŕňa charitu, mimovládne organizácie, komunitné skupiny, ženské organizácie, náboženské organizácie, profesijné združenia, odborové zväzy, sociálne hnutia, koalície a advokačné skupiny

Lokálpatriotizmus

Láska k rodnému mestu či obci (rodisku), často sa spája s angažovaním sa v miestnej komunite formou dobrovoľníckej práce alebo finančnej podpory kultúrnych podujatí či občianskych združení

Aktívne občianstvo

Občania sa zúčastňujú miestneho a regionálneho verejného života a spolupodieľajú sa na tvorbe a ovplyvňovaní rozhodnutí, ktoré sa ich bezprostredne týkajú 

Participatívny rozpočet

Proces, na základe ktorého môžu obyvatelia miest a obcí rozhodnúť o využití časti finančných prostriedkov z rozpočtu týchto miest či obcí. Ako inovatívny koncept prerozdeľovania financií s účasťou verejnosti sa zrodil v Brazílii v r. 1989, kde v krátkom čase priniesol hmatateľné výsledky pre lepší život (prístup k pitnej vode, školská dochádzka...) Dnes sa tento nástroj využíva na celom svete a aj na Slovensku ho zaviedli niektoré župy a viaceré mestá.

Orechy pre  ľudí - príklad projektu podporeného vďaka participatívnemu rozpočtu  - výsadba úžitkových stromov bola kedysi samozrejmosťou a popri cestách vznikali jabloňové, slivkové a orechové aleje. V dnešnej dobe aleje miznú a ľudia strácajú možnosť voľného zberu plodín. Práve preto v Prievidzi, na verejne prístupnom mieste, na Mariánskom vŕšku, vysadili stromoradie orecha kráľovského. Do aktivít sa zapojili žiaci z miestnej základnej školy, ktorí si stromy adoptovali a budú sa o ne ďalej starať. (Z databázy o.z. Utopia, ktoré spolupracuje s viacerými samosprávami a mimovládnymi organizáciami u nás i v Českej republike a stálo pri zrode už viac než desiatich participatívnych rozpočtov)

Index participácie

Samohodnotiaci nástroj pre školy, ktorý zohľadňuje tri oblasti participácie v školskom prostredí –fungovanie žiackej školskej rady, úroveň demokracie školskej komunity a pôsobenie školy v komunite. Jeho cieľom je pomáhať školám, ktoré chcú zistiť, kde na škále participatívnosti sa nachádzajú a akým spôsobom sa môžu v tejto oblasti zlepšovať. Každá škola získa okamžitú personalizovanú spätnú väzbu a odporúčania pre každú z troch oblastí. (Príklady dobrej (a zlej) praxe z participácie v 15 školách)

Rovesnícke vzdelávanie

Proces neformálneho vzdelávania, ktorý dáva mladým ľuďom  sebadôveru a nezávislosť

Pojem „rovesnícke vzdelávanie“ je odvodený z angl. „peer education“. Rovesník je niekto, s kým sa vychovávaná či vzdelávaná osoba môže stotožniť. Dôležitá je nielen veková podobnosť, ale napr. i ekonomická situácia či podobné sociálne zázemie. Výraz „rovesnícke vzdelávanie“ teda znamená výchovno-vzdelávacie pôsobenie medzi rovesníkmi navzájom. s cieľom rozvíjať svoje vedomosti, zručnosti a postoje, ktoré im umožňujú byť zodpovední za seba a ostatných a vytvárať priestor, kde sa môžu cítiť dobre, bezpečne a rešpektovane.

inšpirácie pre rovesnícke vzdelávanie na Slovensku - príručky Nauč sa to odo mňa  a Ako (sa) učia environmentálni experti - Inšpirácie z rovesníckeho vzdelávania

Žiacka rada

Umožňuje všetkým žiakom zúčastňovať sa na rozhodovacích procesoch školy, zastupovať ostatných žiakov voči riaditeľovi a učiteľom, podávať návrhy a vyjadrovať vlastné názory na chod školy či voliť zástupcov školskej rady (Mládež a participácia - odkazy z výskumu)

Programy pre školy, ktoré podporujú participáciu žiakov

Otvorené školy

Projekt Nadácie otvorenej spoločnosti, ktorý  podporuje demokratické prostredie na školách a výchovu k občianstvu prostredníctvom rovesníckeho vzdelávania a práce žiackych školských rád

Zelená škola

Medzinárodný certifikovaný environmentálny vzdelávací program, ktorý podporuje na školách priestor na rozvoj tvorivého a kritického myslenia. Praktická a holistická environmentálna výchova umožňuje nachádzanie súvislostí a hlbšie porozumenie. Na školách zapojených v programe dochádza k zlepšeniu medziľudských vzťahov a atmosféry prostredníctvom spolupráce na spoločných cieľoch.

Mladí reportéri pre životné prostredie

Medzinárodný certifikovaný environmentálny vzdelávací program, v ktorom študenti skúmajú environmentálne témy vo svojom regióne, rozpracovávajú ich na základe vedeckých prameňov a komunikácie so všetkými dotknutými subjektmi (úrady, firmy, občania atď.) a zistenia a vlastné návrhy riešení prezentujú širokej verejnosti novinárskou formou. Vyvrcholením každého ročníka je súťaž reportážnych príspevkov Mladých reportérov (článok, foto, video), do ktorej sa zapája cca 40 krajín z celého sveta.

Roots and Shoots

Globálny vzdelávací program britskej prírodovedkyne Jane Goodall. Program umožňuje žiakom získavať povedomie o aktuálnych problémoch svojej obce či mesta a rozvíjať kľúčové kompetencie, nevyhnutné pre ich riešenie (ako napr. strategické myslenie, schopnosť riešiť problémy, schopnosť spolupracovať, komunikačné zručnosti...). Dôležitou súčasťou programu Roots & Shoots Slovakia je každoročná Celonárodná žiacka konferencia, kde sa stretávajú všetky školské tímy, aby odprezentovali svoje komunitné projekty za uplynulý rok.

Publikácie na stiahnutie, ktoré podporujú participáciu mladých ľudí:

Čo by na to povedaj Ján Ámos alebo ako dať hlas mladým ľuďom v škole. Publikácia na tému participácia a ako ju podporiť v školskom prostredí, obsahuje tri reflexie zo škôl zapojených do programu Otvorené školy. (OSF, 2020)

Ako zlepšiť prístup detí a mladých ľudí k rozhodovaniu - návrh stratégie na podporu a rozvoj participácie detí a mladých ľudí na Slovensku (OSF, 2020)

Samospráva s deťmi, mladými ľuďmi a pre nich - príručka pre vytváranie deťom a mladým ľuďom priateľských samospráv (Nadácia pre deti Slovenska, 2019)

Participácia a rovesnícke vzdelávanie ako nástroj výchovy k občianstvu (OSF, 2018)

Samospráva rešpektujúca práva detí a mladých ľudí (Nadácia pre deti Slovenska, 2017)

Mládež a participácia (Iuventa, 2011)

Projekt OTVORENÉ ŠKOLY - výchova k demokracii ako prevencia extrémizmu prostredníctvom rovesníckeho vzdelávania (OSF)

Podpora participácie žiakov v programe Zelená škola -  príručka pomáha učiteľom k tomu, aby žiakov ako aj celú školskú komunitu aktívne zapojili do realizácie spoločných zámerov a projektov

Tipy na rozšírenie, modifikáciu: 

podcast Kritické myslenie - s Ondrejom Schutzom, riaditeľom Slovenskej debatnej asociácie https://soundcloud.com/nockaba/kriticke-mysleniesda-ondrej-schutz 

pocast Participácia a občianska spoločnosť - s Martinom Kuštekom o neformálnom vzdelávaní a občianskej participácii mladých ľudí https://soundcloud.com/nockaba/participacia-a-obcianska-spolocnost-marin...

Slovenská debatná asociácia - ako pomáha pri lepšom vzdelávaní a rozvoji zručností pre 21. storočie http://www.sda.sk/co-robime/vzdelavanie-ucitelov-kritickeho-myslenia/ 

video Dezinformácie - venuje sa problematike dezinformácií, konšpirácií a hoaxov. Karolína Schwabová v ňom vysvetľuje, ako sa orientovať v záplave informácií a nepodľahnúť klamlivým správam a konšpiračným teóriám na internete. Zistíte, čo je pre hoaxy charakteristické, aký je účel a ciele ich šírenia a aký majú vplyv a dôsledky pre spoločnosť. Video bolo spracované v rámci priority Občiansky aktivizmus. https://www.nocka.sk/dezinformacie-konspiracie-hoaxy/